Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2013

Θάλασσα τα κέρδη και η γιγάντωση των Ελλήνων εφοπλιστών: Απομυζώντας προνόμια και ναυτεργάτες, χτίζουν τις πρωτιές στο στόλο τους οι εφοπλιστές

Ατελείωτη θάλασσα τα κέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών από τις ακολουθούμενες πολιτικές και το ξεζούμισμα των ναυτεργατών.

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου «Allied», που δημοσιεύονται στον Τύπο, οι Έλληνες εφοπλιστές στην κυριολεξία απογειώθηκαν στις αγορές πλοίων, καθώς στη διάρκεια του οκταμήνου Γενάρη - Αυγούστου του 2013 απέκτησαν 209 πλοία διαφόρων τύπων σε ένα σύνολο 867 πλοίων που άλλαξαν χέρια παγκοσμίως.

Δηλαδή απέκτησαν σχεδόν το ¼ των πλοίων στο σύνολο της παγκόσμιας αγοράς. Και όλα αυτά διαρκούσης της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, καθώς, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, διαπιστώνεται ότι το 2013 είναι η δεύτερη καλύτερη χρονιά σε ό,τι αφορά τις αγοραπωλησίες πλοίων, διεθνώς από το 2008, έτος έναρξης της κρίσης.

Η κρίση βέβαια όχι μόνο δεν εμπόδισε τις αγοραπωλησίες πλοίων σε όφελος των εφοπλιστών, απεναντίας λειτούργησε και πολλαπλασιαστικά σε όφελός τους, καθώς με λιγότερα κεφάλαια αγόρασαν περισσότερα πλοία.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το 8μηνο του 2013 θεωρείται η χαμηλότερη περίοδος της τελευταίας 6ετίας από την άποψη κεφαλαίων που διατέθηκαν για την αγορά πλοίων, περίτρανη απόδειξη ότι και στην περίοδο της ανάπτυξης και την περίοδο της κρίσης οι εφοπλιστές και οι μεγάλοι μονοπωλιακοί όμιλοι είναι οι κερδισμένοι της υπόθεσης.

Ειδικότερα από τα στοιχεία προκύπτει ότι το διάστημα Γενάρη - Αυγούστου του 2008, όταν η αγορά ήταν στο καλύτερο επίπεδό της, επενδύθηκαν περί τα 26,9 δισ. δολ. για την απόκτηση 891 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 42,93 εκατ. Dwt. Αντίστοιχα, το πρώτο οκτάμηνο του 2013 επενδύθηκαν μόλις 10 δισ. δολ. για την απόκτηση 867 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 46,84 εκατ. Dwt. Δηλαδή οι εφοπλιστές απέκτησαν σχεδόν τον ίδιο αριθμό πλοίων, δαπανώντας λιγότερα του 1/3 της αξίας που είχαν τα ίδια πλοία πριν από 5 χρόνια.

Πιο συγκεκριμένα, οι Έλληνες εφοπλιστές απέκτησαν ένα στόλο με πολύ λιγότερα χρήματα, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία από το Γενάρη μέχρι και το τέλος Αυγούστου του 2013 επένδυσαν περί τα 2,98 δισ. δολ. για την αγορά 209 πλοίων, όταν το αντίστοιχο διάστημα του 2008 είχαν επενδύσει 7,37 δισ. δολ. για την αγορά 164 πλοίων.

Όμως η επεξεργασία των στοιχείων δείχνει ότι το 1 στα 3 ευρώ που δόθηκαν για αγορά πλοίου το 2013 ανήκει σε ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, πετυχαίνοντας να πάρουν το 1 στα 4 πλοία που μπήκαν στη διαδικασία της αγοραπωλησίας. Αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι το πρώτο 8μηνο του 2012, οι Έλληνες εφοπλιστές απέκτησαν 125 πλοία, επενδύοντας 2,28 δισ. δολάρια, ενώ διεθνώς στη διαδικασία της αγοραπωλησίας μπήκαν 688 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 29,2 εκατ. Dwt και αξίας 7,55 δισ. δολ.

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές προτιμούν φέτος την αγορά των λεγόμενων bulk carriers, δηλαδή μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, καθώς πήραν 109 τέτοιου τύπου, αντί 1,56 δισ. δολ., ενώ ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Βέβαια, όλα αυτά δεν έχουν κανένα θετικό όφελος για τους Έλληνες ναυτεργάτες και τους εργαζόμενους στη ναυπηγική βιομηχανία, όπου η ανεργία, η υπερεκμετάλλευση, η μαύρη και ανασφάλιστη εργασία, τα πενιχρά μεροκάματα κυριαρχούν. Και ταυτόχρονα οι εφοπλιστές λαμβάνουν πολλαπλά προνόμια, επιδοτήσεις, φοροαπαλλαγές κλπ. γιγαντώνοντας κέρδη και στόλο.

Πηγή: 902.gr 
Δημοσίευση: Σάβ, 07/09/2013 - 12:21